Een gebruikte camper kopen: waar let je op?

27-01-2021 Redactie

Een gebruikte camper kopen: waar let je op?

Een gebruikte camper kopen: waar let je op?

Ben je op zoek naar een camper? Op dit moment zijn gebruikte campers bijna niet aan te slepen. En dat geldt trouwens ook voor nieuwe exemplaren. Op CampersCaravans.nl heb je keus uit een groot aanbod gebruikte campers. Wil je een tweedehands camper kopen? We geven je tips over waar je op kunt letten bij de aankoop daarvan.

Welk type past het best

Voor je een gebruikte camper koopt, bepaal je eerst welke type het beste bij je past. Want er zijn verschillende campersoorten. De buscamper, de alkoof, de integraal en de halfintegraal camper. En dan zijn er nog de nodige indelingen waar je uit kunt kiezen. Wil je bijvoorbeeld een Frans bed, dwarsgeplaatst bed of enkele bedden. Of slaap je liever in een goed geventileerd slaaphefdak?

Veel camperaars in spé kiezen ervoor om eerst een camper te huren voordat ze overgaan tot aankoop. Dat is best verstandig. Je zult de eerste niet zijn die na een huurperiode merkt dat zijn voorkeur naar een ander type camper of indeling uitgaat dan dat eerder gedacht.

vochtinwerking

Vochtinwerking

Wie uiteindelijk het gedroomde model heeft gevonden, wil natuurlijk geen miskleun kopen. Maar waar moet je nu eigenlijk op letten bij de aankoop van een gebruikte camper? We geven een aantal tips om een deceptie te voorkomen.

De allereerste is vochtinwerking. Dat is niet altijd gemakkelijk te ontdekken. De wanden van een camper bestaan uit een sandwich-constructie waar vaak hout in wordt toegepast. Wanneer dit door een lekkende kitnaad, slecht uitgevoerde reparatie of inwaterend raam vochtig wordt gaat het muf ruiken en heeft schimmel een goede kans je vakantieplezier te verpesten. Daarnaast tast dit rottingsproces ook de sterkte van de constructie aan. Laat een vochtmeting uitvoeren door een onafhankelijke expert om deze teleurstelling voor te zijn.

banden

Banden

Campers maken veel minder kilometers dan de bedrijfswagens waar ze op gebaseerd zijn. Banden verslijt je dan ook niet door er mee te rijden, ze verouderen waardoor er na 6 jaar een nieuw setje onder moet, ook al zit er nog meer dan voldoende profiel op. Om achter de leeftijd van de banden te komen ga je op zoek naar de DOT-code, dit staat op de zijkant van de banden. Vanaf het jaar 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar. Bijvoorbeeld DOT-code 2108 betekent week 21 van 2008. Check je verzekering op welke eisen deze stelt aan de leeftijd van de banden, schade door een klapband die te oud is wordt niet gedekt.

Onderhoud

Veel gebruikte campers worden geïmporteerd aangezien het aanbod tweedehands van Nederlandse origine veel te klein is om aan de vraag te voldoen. Daarom is niet in alle gevallen bekend hoe het met het onderhoud gesteld is. Wanneer afgestempelde onderhoudsboekjes ontbreken, geef dan je ogen goed de kost. Wanneer de distributieriem vervangen dient te worden staat meestal wel op een stickertje onder de motorkap. Bij twijfel kun je dit maar beter preventief doen om te voorkomen dat bij knappen de motor onherstelbaar in de soep draait.

onderhoud

De motorolie kun je laten analyseren om achter de gezondheid van het blok te komen. Vergelijk ook de kilometerstand met de algehele staat van de camper. Staat er slechts 20.000 km op de klok maar zijn de pedalen behoorlijk afgesleten, laat dan de verleiding maar aan je voorbij gaan. Hoe zien de kitnaden eruit? Zie je kleurverschillen van matig uitgevoerde reparaties of is de camper het geesteskind van een mislukte knutselaar geweest met een vonkende kabelboom tot gevolg.

Het belangrijkst is dat je objectief blijft kijken zonder verblindende gedachtes hoe fijn het zou zijn om dit exemplaar op je favoriete vakantiestek te parkeren. Nog beter is een aankoopkeuring uit te laten voeren bij het minste geringste aan twijfel over de staat van het onderhoud.

types camper

Euro?

De euronorm van een auto bepaalt de uitstootklasse van voertuigen die zich in landen binnen de Europese Unie op de weg begeven. Bij de euronorm wordt onderscheid gemaakt tussen een personenwagen en vrachtwagens, en tussen diesel en benzine. Op basis van de datum van de eerste inschrijving van bijvoorbeeld een camper wordt de norm bepaald. Met deze norm mag je wel of niet een milieuzone inrijden. Op dit moment kan dat met Euro4 nog net.

Dus wanneer je vooral steden wenst te bezoeken kun je maar beter niet een te oude camper kopen. Maar het kan ook zo zijn dat je in een stad niets te zoeken hebt, dan doet de norm er wat minder toe. Toch is een hogere norm altijd beter. Al is het maar om de camper ook weer goed te kunnen verkopen. Daarnaast is er natuurlijk ook milieuwinst met een camper die niet de hele camping in een blauwe roetwolk zet wanneer je weer op pad gaat.

Emissienorm     Datum 1ste inschrijving

Euro 0   Voor 1/07/1992

Euro 1   Van 1/07/1992 tot 31/12/1996

Euro 2   Van 1/01/1997 tot 31/12/2000

Euro 3   Van 1/01/2001 tot 31/12/2005

Euro 4   Van 1/01/2006 tot 31/12/2010

Euro 5   Van 1/01/2011 tot 31/08/2015

Euro 6   Van 1/09/2015 tot 31/08/2019

Een camper is een complex kampeer- en vervoersmiddel. Er zijn nogal wat systemen geïntegreerd om vakantieplezier op deze manier mogelijk te maken. Daarbij bouwen de verschillende producenten zo licht mogelijk zodat we met een B rijbewijs de weg op kunnen. Ook dat maakt een camper tamelijk kwetsbaar. Naast je ogen goed de kost geven dien je daarom ook alles uit te proberen op een correcte werking. Wanneer dat zo is en het budget past staat niets je in de weg om mooie avonturen te gaan beleven met de camper die je altijd al had willen hebben.

Op zoek naar een gebruikte camper? Kijk dan eens op CampersCaravans.nl