VAN-Jorn CHARGE: de eerste full-size elektrische buscamper

06-07-2025 Redactie

VAN-Jorn CHARGE: de eerste full-size elektrische buscamper

VAN-Jorn CHARGE: de eerste full-size elektrische buscamper

Het Nederlandse campermerk VAN-Jorn lanceerde onlangs de eerste bruikbare full-size elektrische buscamper. De nieuweling heeft de naam CHARGE gekregen met de e-Boxer van Peugeot als basis. Deze tweede generatie elektrische bus van moedermerk Stellantis biedt voor het eerst een bereik, laadvermogen en prijs waar je als camperaar iets aan hebt. VAN-Jorn perfectioneert het door er een camper van te maken met een lichtgewicht interieur volgens een uniek concept.

Peugeot e-Boxer

Aan het uiterlijk is niet zoveel aangepast met de introductie van de nieuwe e-Boxer. De voorbumper heeft een ander ontwerp en dat is het eigenlijk wel. Het blijft de besteller die al geruime tijd verkocht wordt onder de verschillende merknamen van Stellantis. Achter het stuur zijn de veranderingen wel legio. De zitpositie is eigenlijk geheel opnieuw ontworpen en ingericht met de laatste generatie rijhulpsystemen. De rijeigenschappen zijn verder vergelijkbaar met de dieselversie, met name in de bergen toont de elektrische aandrijflijn zich superieur tov andere aandrijflijnen. Uiteraard ontbreekt de dieselbrom bij het accelereren en heb je vanuit stilstand lekker veel koppel direct tot je beschikking. Maar eenmaal op snelheid zijn het de banden en het windgeruis wat geluid maakt.

Range

De 110kWh accu van de nieuwe Boxer is goed voor een rijbereik van 420km (WLTP). In de praktijk blijf je daar wat onder maar ca. 380km is nog steeds een leuke dagtocht naar de volgende camping. (Praktijkbereik (met camperopbouw) 350km. Laadsnelheid 150kW) Met de nieuwe 4250kg op B-rijbewijs regels is ook het laadvermogen geen enkel probleem meer. Voor een wat langere rit kan met een snellader van 150Kw in 55 min het accupakket op 80% gezet worden.  Thuis of op de camping laden kan natuurlijk ook, zelfs met 6A walstroom krijg je de accu wel weer vol. Dat duurt uiteraard een stuk langer maar wat maakt dat uit wanneer je lekker ligt te slapen.

Gewicht

Een elektrische auto weegt wat meer dan een fossiele versie en dat geldt ook voor een bestelbus. De e-Boxer heeft dan ook zo’n 500kg minder laadvermogen dan de dieselversie. Wanneer je daar een te zwaar gebouwd camperinterieur in plaatst ga je het met een B-rijbewijs niet redden. Toch legt dit argument niet zoveel gewicht in de schaal want er zit regelgeving aan te komen waarmee het maximale B-rijbewijs gewicht wordt opgetrokken naar 4250kg.  Lichtgewicht blijft echter wel degelijk interessant aangezien de mrb wordt berekend aan de hand van wat het weegt. Daarbij verdwijnt het kwarttarief in 2026 om plaats te maken voor een halftarief. Deze verdubbeling van de wegenbelasting voor campers maakt dat iedere 100kg minder, per kwartaal ongeveer € 20.- in staatskas spekken scheelt.

VAN-Jorn

In Groningen worden mooie dingen gemaakt. Het is VAN-Jorn namelijk gelukt om op basis van de e-Boxer een B-rijbewijs camper te ontwikkelen die ook in prijs niet uit de bocht vliegt. VAN-Jorn campers worden gebouwd door een team van zo’n 20 mannen en vrouwen die een frisse kijk op de camperindustrie in praktijk brengen. Initiatiefnemer van de onderneming is Jorn Hofman die in 2018 een uniek interieurconcept in de markt heeft gezet.  De basis hiervan is een railsysteem waar verschillende modules aan bevestigd worden. Hiermee is seriebouw mogelijk wat zowel prijs als kwaliteit ten goede komt. Maatwerk kun je het echter net zo goed noemen. De keuze in de verschillende modules is namelijk enorm en de modules op zich, kunnen ook nog aangepast worden. Modules aanpassen doen we niet. Maar, met meer dan 40 modules, 60 accessoires & meer dan 100 kleuren vloeren/modules/stoffen kan je je camper wel echt uniek en van jou maken. De uiteindelijke prijs van de CHARGE t.o.v. een diesel bus (aangevuld met alle opties die standaard aanwezig zijn op een E-Boxer, denk aan een automaat / rijhulpsystemen, etc) is nagenoeg gelijk. Een VAN-Jorn camper stel je met een configurator on-line samen waarbij het inzichtelijk wordt gemaakt wat je keuze met de prijs en het gewicht doet.

Bijna de gehele productie van het meubilair en andere onderdelen vindt in eigen huis plaats dus aan flexibiliteit geen gebrek. En toch gaat een lege bus de lopende band op om via verschillende stations van bekabeling, techniek, isolatie, stoffering en meubilair voorzien te worden. Met deze efficiënte werkwijze rollen en ongeveer 2 exemplaren per week de productie uit die in indeling en kleurstelling geheel naar de specifieke wensen van de klant zijn gebouwd.

Het eindresultaat laat in alle variaties die er mogelijk zijn, een  mix zien van design, ergonomie en zichtlijnen die het ruimtelijk houden. Een afwerking die tot in detail klopt maakt er vervolgens iets uitgesproken moois van. Overigens geldt dit niet alleen voor de CHARGE. Hoewel Peugeot min of meer het huismerk is, kan een Sprinter evengoed in een VAN-Jorn camper transformeren.

Je eigen gebruikte dieselbus kun je ook laten inbouwen. Daarnaast is er een innige samenwerking met Nefkens waardoor een nieuw exemplaar, zowel diesel als elektrisch, uit voorraad leverbaar is. De prijs van de VAN-Jorn CHARGE op basis van de nieuwe Peugeot e-Boxer is vanaf € 90.000.- en dat verschilt maar weinig met de prijs van een diesel waar wel de volledige BPM op betaald moet worden.

Met de introductie van de CHARGE gaat het begrip toekomstmuziek niet meer op. Elektrisch camperen is dat niet meer. Wanneer je met een buscamper overal wil kunnen rijden, is dit het alternatief voor een dieselbus waar dat niet meer mee kan. “Met de elektrische CHARGE laten we zien dat een buscamper helemaal geen diesel meer hoeft te zijn. De elektrische bus is interessant op het gebied van prijs, rijbereik, rijcomfort en uitrusting. Dit busmodel gaat nu veel meer als vanzelfsprekend mee in de overweging” aldus Jorn Hofman.

Meer informatie: www.vanjorn.com