AdBlue dreigt schaars en duur te worden

30-11-2021 Redactie

AdBlue dreigt schaars en duur te worden

AdBlue dreigt schaars en duur te worden

Het tekort aan chips en de grondstof magnesium is bekend. Tekorten die zorgen voor lange wachttijden op een nieuwe camper of caravan. Maar nu lijkt het er ook op dat AdBlue, een brandstoftoevoeging in dieselmotoren met Euronorm 5 en 6, eveneens schaarser en dus duurder zal worden.

Een bezitter van een redelijk nieuwe diesel is er mee bekend. Naast diesel moet ook het tankje AdBlue met enige regelmaat worden bijgevuld. Dat kan bij vrijwel ieder tankstation. Hiermee voldoet de dieselmotor aan de schone Euronorm 5 of zelfs 6d. Zonder zullen deze diesels uiteindelijk niet meer starten. Nadat de diesel zelf een prijsexplosie kende, dreigt er nu ook schaarste en een hogere prijs voor deze toevoeging.

Last van de gasprijs

De oorzaak van de malaise in AdBlueland is de hoge gasprijs. Die heeft namelijk behoorlijk wat invloed op de prijs van een jerrycan AdBlue. Voor het maken van ammoniak, de grondstof van AdBlue, is gas nodig. En door de hoge gasprijs zijn er fabrieken die de productie terugbrengen. Bijvoorbeeld bij BASF in Duitsland. Ook in Italië is de productie beperkt, één fabriek zelfs geheel stopgezet.

Voorraad AdBlue aanleggen: pas er mee op

De ADAC, het Duitse equivalent van de ANWB, roept dieselchauffeurs op te bezien of het lonend is om een voorraadje aan te leggen. Dat hangt echter af van het verbruik cq het aantal te rijden kilometers. Het verbruik van AdBlue is slechts 3 tot 5% van het dieselverbruik. Ben je een kilometervreter, dan kan het lonend zijn om wat extra cans in te kopen. Maar tank je doorgaans een enkele keer per jaar, dan heeft een extra voorraad niet zoveel zin.

Daarnaast waarschuwt de ADAC voor het opslaan van AdBlue. Een voorraad AdBlue mag niet in de zon staan en ook niet worden blootgesteld aan een temperatuur boven de 30 graden. De beste bewaartemperatuur is tussen de 5 en 20 graden. Vanaf -11,5 graden bevriest de brandstoftoevoeging. Maar na ontdooien kan het weer worden gebruikt. Bij een temperatuur tot 25 graden is het 18 maanden houdbaar. Bij 30 graden is dat teruggebracht tot 12 maanden. Daarna zal het goedje langzaam veranderen in ammoniak. Gebruik verder voor de opslag geen gebruikte olie- of dieseljerrycans. Vervuilde AdBlue verliest zijn werking en of dat goed is voor het brandstofsysteem is de vraag.

Retro campers lusten geen AdBlue, vindt er een op Campers.nl