De magie van de Liner: groot, groter grootst

29-07-2021 Redactie

De magie van de Liner: groot, groter grootst

De magie van de Liner: groot, groter grootst

Liners vormen de absolute bovenklasse van het camperwereldje. Een Liner is groot, hoog, zwaar, je hebt er een C-rijbewijs voor nodig en je kunt lang niet overal terecht. Wat is dan toch de magie van zo’n bovenmaatse supercamper? CampersCaravans zoekt het voor je uit.

‘Liners’ vormen een aparte categorie onder de campers. Het zijn vrijwel zonder uitzondering integraalcampers met een gewicht tot maar liefst 20 ton, maar er bestaan ook uit de kluiten gewassen alkoofcampers, zoals van Concorde en Frankia. Denk bij de integraalcampers aan merken als Morelo, Concorde, Niesmann+Bischoff, Carthago en Phoenix. Maar het kan nóg gekker, met Vario Mobil, Volkner, die alleen op bestelling worden gebouwd, met een prijskaartje van zomaar anderhalf miljoen euro of meer. Waarom zou je voor zo’n mastodont kiezen?

Op bestelling

Luxe en comfort – dat is waar de meeste camperfabrikanten mee adverteren. Toch hikken de meeste campers aan tegen een maximaal toegestane massa van 3.500 kilo. Voor wie lang onderweg wil zijn, is 500-600 kilo laadvermogen aan de krappe kant. Wie kiest voor vrijheid zonder compromissen komt terecht bij de überklasse onder de campers terecht: de Liner, exclusieve motorhomes met een lengte van 8 tot zelfs 12 meter, zoals de 26 ton wegende Vario Mobil Signature 1200 die op verzoek met maar liefst drie slide-outs kan worden uitgerust. Het prijskaartje? Vanaf 1,4 miljoen euro, afhankelijk van de uitvoering.

Vario Mobil
Vario Mobil

En die uitvoering bepaal je helemaal zelf, want zo’n Vario Mobil wordt uitsluitend op bestelling gebouwd, precies zoals de nieuwe eigenaar dat wil. Bescheidener is dan het jubileummodel van Frankia, de ‘1960’, met een lengte van 8,03 meter en een prijskaartje van tegen de 200.000 euro. Maar ook Carthago, Hymer en Knaus blazen hun partijtje mee in het Liner-segment. Dit soort motorhomes is uiteraard voorzien van riante badkamers met gescheiden douche en toilet, een ruime keuken en een king size zithoek: soms traditioneel aan de voorzijde van de camper, maar steeds vaker zien we een comfortabele rondzitlounge in de achterkant en brede, extra lange hefbedden boven de cabine. Zoals in de Carthago liner-for-two, de Dethleffs ALPA en bij de ‘Plus’-indelingen van Frankia.

Rijdende hotelsuites

Terug naar de vraag waarom je een Liner zou moeten willen hebben – zo’n motorhome rijdt natuurlijk anders dan een compacte buscamper. Hij is groter, hoger en vooral zwaarder. Toch went dat in de praktijk snel: na een paar uurtjes sturen weet je al niet beter. Zeker als de wagen met actieve luchtvering is uitgerust, want dan merk je nauwelijks verschil met een camper van kleinere afmetingen. Manoeuvreren is nog wel een dingetje, maar daarbij helpt het 360 graden ‘Bird View’ camerasysteem: vier minuscule camera’s op beide zijwanden, voor- en achterkant worden softwarematig samengevoegd op één monitor waardoor het lijkt alsof je met een helikopter boven de camper hangt. Elk paaltje, muurtje, boom of verkeersbord is zichtbaar en dat maakt achteruit inparkeren zelfs met een twaalf meter lange camper tot een peulenschil.

Ruime hotelsuites voor mensen die veel, vaak en lang onderweg zijn.
Ruime hotelsuites voor mensen die veel, vaak en lang onderweg zijn.

Het grote voordeel van de Liner is dat je nergens hoeft in te boeten qua comfort: het zijn ruime hotelsuites voor mensen die veel, vaak en lang onderweg zijn. Denk aan de coureurs en de crew in het Formule-1 racecircuit. Daar zie je volop Liners rond de paddocks. Ook in het topsegment van het wielrennen en het hippische wereldje is de Liner geen onbekende. Ook worden veel Liners aangeschaft door (ex-)ondernemers die hun scheepjes op het droge hebben en lang onderweg willen zijn. Veel op bestelling gebouwde Liners worden daarom uitgerust met een kantoorfunctionaliteit. Zulke voorzieningen zien we overigens ook af-fabriek in de zogenaamde barindelingen, zoals in de Niesmann+Bischoff Flair 880 BE, de Frankia Titan 890 GD-B en de Carthago liner-for-two.

Maanden onderweg

Voor mensen die veel en lang onderweg willen zijn, is laadvermogen een belangrijk argument. Je sleept immers meer spullen mee als je 6 maanden op pad bent in plaats van 6 weken. Fietsen, motorfiets, scooter of zelfs een autootje voor de boodschappen: het kan allemaal mee in een Liner, tot en met de Porsche die hydraulisch uit de buik van zo’n supercamper schuift.

Autootje voor de boodschappen.
Autootje voor de boodschappen.

Onafhankelijkheid is nog zo’n argument, waardoor er in de grote modellen zomaar 400 tot zelfs 960 liter drinkwater kan worden meegenomen – ruim voldoende om met twee personen wekenlang te kunnen douchen zonder steeds water te hoeven tanken. Liners zijn daarnaast vrijwel zonder uitzondering ook zelfvoorzienend qua stroom. Op het dak is er volop ruimte voor een weiland aan zonnepanelen en veel Liners zijn uitgerust met indrukwekkende lithium accubanken die garant staan voor een lang verblijf zonder stroompaal.

Liners kom je overigens zelden tegen op campings al zijn er recreatieparken die zich hebben gespecialiseerd in deze niche, met XXL-plekken, zoals Lanterna Premium Camping Resort in Kroatië en Camping Sexten in Noord-Italië. En verder is er een enorm aantal camperplekken voor ‘de grote jongens’ – een handige website daarvoor is www.landyachting.de – leuk om eens bij weg te dromen

Voor- en nadelen van een Liner

+/+ Ruimte en comfort
+/+ Laadvermogen
-/- Prijs
-/- C1- of C-rijbewijs nodig

Voorbeelden van Liners

Frankia 1960

Motor: Fiat 4-cilinder 2,3 liter (117 kW – 160 pk)
Lengte: 786 cm
Rijklaar/maximaal: 4.440 kg – 5.500 kg

Prijs vanaf € 167.500

Meer informatie: www.frankia.com

De Frankia 1960.
De Frankia 1960.

Carthago liner-for-two I 53

Motor: Fiat 4-cilinder 2,3 liter (104 kW – 140 pk)
Lengte: 783 cm
Rijklaar/maximaal: 3.700 kg – 4.500 (4.800) kg

Prijs vanaf € 142.000

Meer informatie: www.carthago.com

De Carthago liner-for-two I 53.
De Carthago liner-for-two I 53.

Phoenix M.A.N. Top-X

Motor: M.A.N. 6-cilinder 6,9 liter (213 kW – 290 pk)
Lengte: 10.600 cm
Rijklaar/maximaal: 9.360 kg – 11.990 kg

Prijs vanaf € 344.300

Meer informatie: www.phoenix-reisemobile.de

De Phoenix M.A.N. Top-X.
De Phoenix M.A.N. Top-X.

Concorde Centurion 1160 GSI

Motor: Mercedes 6-cilinder 7,7 liter (300 kW – 476 pk)
Lengte: 11.730 cm
Rijklaar/maximaal: 15.046 kg – 18.000 kg

Prijs circa € 800.000

Meer informatie: www.concorde.eu

De Concorde Centurion 1160 GSI.
De Concorde Centurion 1160 GSI.

Morelo Grand Empire 110 GSO

Motor: Mercedes 6-cilinder 12,8 liter (390 kW – 531 pk)
Lengte: 11.990 cm
Rijklaar/maximaal: 15.500 kg – 18.000 kg

Prijs vanaf € 600.000

Meer informatie: morelo.nl

Morelo Grand Empire 110 GSO
Morelo Grand Empire 110 GSO

Je eigen camper of caravan

Nog op zoek naar een eigen camper of caravan? Op CampersCaravans.nl kun je kiezen uit een groot aanbod nieuwe en tweedehands campers en caravans. Of lees je liever eerst nog meer kampeernieuws?