Leavv Camperverhuur: duurzaamheid troef met de e-Fixxter

10-11-2022 Redactie

Leavv Camperverhuur: duurzaamheid troef met de e-Fixxter

Leavv Camperverhuur: duurzaamheid troef met de e-Fixxter

Duurzaamheid is hot en dat realiseerde Leavv Camperverhuur zich als één van de eerste. Met een vloot elektrische Fixxter campers staat voor camperaars van deze tijd niets in de weg om een milieubewuste vakantie te plannen. De nieuwe e-Peugeot heeft zich inmiddels bewezen als een volwaardig kampeermiddel. Ook voor een langere reis door Europa werpen range en oplaadtijd geen belemmering op.

Leavv Camperverhuur is een initiatief van Robbert Goethem die 100% elektrische campers voor de verhuur aanbiedt, waarmee je een even onbezorgde als duurzame reis kan gaan beleven. Sinds 2021 vindt die activiteit plaats, gebaseerd op het idee om camperverhuur zoals het altijd was, de tegenwoordige tijd in te loodsen. Innovatie voert daarin vanzelfsprekend de boventoon. Met de e-Fixxter was Leavv Camperverhuur een pionier om deze elektrische camper voor de verhuur in te zetten. Daarnaast verzorgt Leavv ook de verkoop van de Peugeot e-Fixxter en dat gaat verrassend voorspoedig. In de relatief korte tijd dat Leavv zich hiermee bezig houdt is de onderneming verantwoordelijk voor een 60-tal e-Fixxters op de weg met breed grijnzende eigenaren achter het stuur. Want van een toekomstbestendige camper die je probleemloos naar je bestemming rijdt word je vanzelf heel blij.

Peugeot e Fixxter
De elektrische Peugeot Expert

Peugeot e-Fixxter

Op basis van de elektrische Peugeot Expert is in Nederland de e-Fixxter ontstaan. Het slaaphefdak, het interieur en de technische installatie zijn dan ook van Hollandse origine. De carrosserie wordt door VDL in Born tot camper getransformeerd. Ook het interieur wat door het Friese Camperfix is ontwikkeld. Dit interieur van de Fixxter XXL bestaat uit een kast, een compacte pantry met twee inductiepitten, een uitschuifbare tafel, RDW goedgekeurde slaapbank en een lekker veel opbergmogelijkheden. De XXL uitvoering van de e-Fixxter biedt met een langere wielbasis de mogelijkheid om meer kastruimte, een grotere keuken en een grotere koelkast toe te passen dan de standaard versie toelaat.

E-fixxter
Het interieur van de Peugeot e-Fixxter.

Slapen

De slaapbank is verschuifbaar, maar wat mist is de gebruikelijke rails op de vloer. Dat is zowel in uiterlijk als in gebruik een voordeel. Een vlakke vloer maakt het binnen een stuk gezelliger en schoonmaken gaat zonder gedoe met een goot waar vuil zich in op kan hopen. Het gepatenteerde systeem van de slaapbank transformeert in een bed met een breedte van 120 cm. Door een verbredingsmatras in de kast en keuken is de uiteindelijke breedte van de slaapgelegenheid een riante 135 cm. Voor buscampers in deze klasse is een schamele 112,5 cm gebruikelijk.  De lengte van het bed is 200 cm en kan verder vergroot worden naar 210 cm. Ideaal voor ons Nederlanders die bekend staan als het langste volk ter wereld. Ook heel fijn is dat het bed geheel vlak is. Geen voorgevormde lende-steunen die languit liggend in je rug prikken. De bediening van de bank vergt wel enige ervaring. Het neemt daarbij ook wat van de bagageruimte weg maar daar krijg je een vlakke vloer zonder rails voor terug.

In het slaaphefdak is verder een tweede dubbel bed op te maken. Zonder een stel kinderen of logees zul je dit echter eerder gebruiken als opbergzolder of, omhoog geklapt, voor een comfortabele stahoogte. Een andere zomerse feature is de mogelijkheid om het doek weg te ritsen waarmee je eigen dakterras ontstaat.

e-Fixxter
Het bed heeft een breedte van 135 cm en een lengte van 210 cm

100% elektrisch is het uitgangspunt van de Leavv e-Fixxter dus koken of verwarmen gaat via de accu of walstroom. Een flink oppervlak aan zonnepanelen ligt op het hefdak, en er is een extra grote huishoudaccu van 200 Ah aan boord. De optionele porta-potti heeft een plaats gevonden in een speciaal daarvoor gemaakt kastje. Hiermee een dag of drie off-grid kamperen zonder verdere voorzieningen levert dan ook geen enkel probleem op.

Bereik

Belangrijk bij iedere elektrische auto is natuurlijk de range. Met het interieur, inzittenden en wat bagage komt dat uit op een gemiddelde van 250 km. In de winter kan dit wat minder zijn maar in de zomer weer meer. De huurders van Leavv komen regelmatig terug met een afstand van 300km naar de volgende laadstop. Een fors accupakket van 75 kW is daar verantwoordelijk voor. Onder de vloer zorgt dit voor een laag zwaartepunt en bijbehorende goede wegligging.

Opladen van de accu’s kan via een gewoon stopcontact op bijvoorbeeld de camping maar dat duurt wel wat lang. Laden bij een openbaar snellaadpunt is een ander verhaal. Daar zijn er tegenwoordig zo’n 300.000 van te vinden in Europa en hier duurt een e-tankbeurt maar een half uurtje. Dan zijn de accu’s weer voor 80% vol en kun je die 250 km verder rijden naar het volgende laadpunt. Voor een overwerkte koerier is dat niet zo fijn maar bij de functie als camper past het prima. Om de 250km even een half uurtje pauzeren is geen straf maar het advies van VeiligVerkeerNederland om zonder ongelukken weer heelhuids thuis te komen. Het geeft rust en werkt onthaastend, iets wat overigens prima past bij de aard van een kampeerauto. Leavv maakt dit punt nog wat mooier met de optie om een drietal laadpassen bij de auto te leveren waarmee je in Europa bij nagenoeg alle laadstations terecht kunt.

Leavv
Het bereik van de Peugeot e-Fixxter is 250 km

Vierpersoons camper

Van het rijden met deze e-bus word je ook tijdens de rit rustig. Dominerend op het dashboard is de econometer die maakt dat je liever niet te hard gaat omdat er dan wel wat veel kilometers van je range worden afgesnoept. Ook de temperatuur speelt een rol. In de winter gaat er met 0 graden zo’n 10% van de capaciteit af. Maar afgezien van de actieradius, die van een diesel drie keer groter is, zijn er geen verschillen in gebruik en rijgedrag. De e-Fixxter gedraagt zich ongeveer hetzelfde als een Expert met een 1.5 HDI die 100PK levert. Een stoplichtsprinter is het nu ook weer niet, net als alle campers is het een bestelwagen met ongeveer de maximale belading. Daar jakker je niet mee maar meekomen met het verkeer is nooit een probleem. De topsnelheid ligt boven de 130 km. Natuurlijk valt de stilte op. Een moderne diesel maakt niet zoveel herrie maar horen doe je ze wel. Die dreun ontbreekt bij de e-Fixxter, wat rest is het geluid van de banden op het asfalt en misschien wat windgeruis.

De uitrusting die Leavv Camperverhuur meegeeft is compleet voor vier personen. Daarnaast kun je nog een paar handige extra’s bijboeken zoals de hierboven genoemde laadpassen, een Porta Potti of een barbecue. Standaard zijn verder wel een luifel en buitenmeubilair, ook aan een kleed voor onder de luifel is gedacht.

Leavv
Een luifel en buitenmeubilair wordt standaard meegegeven

De e-Fixxter is een interessant aanbod voor iedereen die door wil camperen wanneer diesel onbetaalbaar is en slecht verkrijgbaar gaat worden. Dat laatste is natuurlijk nog niet zo maar zal het wel gaan worden zodra fossiele auto’s in de ban gaan. Op de range na verschilt de e-Fixxter in uiterlijk en gebruik niet met dezelfde basis voorzien van verbrandingsmotor. Wel is zichtbaar dat deze basis niet van de grond af is ontworpen voor een elektrische aandrijving. Waar voorheen de diesel onder een kapje zat, zijn nu de systemen voor de nieuwe voortstuwing geplaatst. Dat past allemaal prima maar er is daarmee ook ruimte die minder efficiënt gebruikt wordt. Bij de laatste uitvoering van de e-Fixxter is dat aangepast waarmee de huurder of bezitter van deze camperbus wel een frunk heeft om bijvoorbeeld de laadkabels in op te bergen. Ook op andere punten zal de Fixxter zich in de komende jaren blijven doorontwikkelen om in de pas te blijven met de eisen van de tijd die nog moet aanbreken.

Huren

Leavv Camperverhuur heeft naast de ideologie om met een duurzaam kampeermiddel de verhuur van campers te vergroenen nog een goede reden om elektrische campers te verhuren. De onderhoudskosten zijn laag, de afschrijving gering en een slechte chauffeur kan bijvoorbeeld geen koude diesel overbelasten of een versnellingsbak mishandelen. Met maar weinig bewegende delen kan er ook maar weinig kapot, iets wat zich met de huidige  e-Fixxter op de weg al bewezen heeft. Maar hoewel elektrisch rijden helemaal niet nieuw is, geldt dat voor de toepassing als camper wel. De Fixxter is de eerste serie gebouwde elektrische camper. Om zelf eens te ervaren hoe een dergelijk kampeermiddel zich gedraagt, is huren een uitkomst. Vanaf € 110,- per dag kom je daar achter met een goede kans dat je eerste of volgende eigen camper uitstootvrij de milieuzone in mag. Bijkomend voordeel: bij aankoop na het huren krijg je de huursom als korting op de aanschafprijs.

Voor meer informatie: www.leavv.com

Kampeernieuws

Meer lezen? Op ons blog lees je de laatste kampeernieuws en kampeertips. Of huur een camper via CampersCaravans.nl