Eura Mobil Integra Line 650 HS: met rondzit

22-12-2019 Redactie

Eura Mobil Integra Line 650 HS: met rondzit

 De rondzit – populair in de caravans – rukt op in de campers. Bij Hymer heb je de Duomobil, Frankia produceert de ene na de andere versie met zo’n indeling en ook Dethleffs heeft ‘m, in de uit de kluiten gewassen ALLPA. En nu is er ook een Eura Mobil met rondzit. In een supercompacte camper: de Integra Line 650 HS.

Eura Mobil was een van de eerste fabrikanten die de houten frames uit z’n zijwanden verving door kunststof. Ook bij de constructie liep het merk ook voorop: Eura startte met het verlijmen van de opbouw, terwijl andere merken nog volop aan het schroeven waren. In het Duitse Sprendlingen verlaten jaarlijks een kleine tweeduizend voertuigen de fabriek. Primeur voor dit jaar: de compacte Integra Line 650. Met rondzit.

Primeur voor dit jaar: de compacte Integra Line 650.
Primeur voor dit jaar: de compacte Integra Line 650.

Fiat Ducato-chassis

Net als z’n grote broers staat ook deze compacte integraal op een Fiat Ducato-chassis. De opbouw bestaat uit polyester wanden die met elkaar worden verlijmd met aluminium profielen. Deze manier van bouwen levert een waterdichtheidsgarantie op van maar liefst 10 jaar. De camper is standaard voorzien van de nieuwe 140 pk Fiat Multijet-2 dieselmotor met AdBlue-techniek: een van de schoonste diesels uit de autobranche. Een upgrade is mogelijk naar 160 of zelfs 180 pk en wie zichzelf maximaal wil verwennen kiest voor de nieuwe automaat: de fantastisch schakelende 9 traps versnellingsbak die Fiat in de nieuwe Ducato introduceerde.

De camper heeft een 11 cm hoge dubbele bodem waarin onder meer de watertanks en de technische installaties zijn gemonteerd. Ook de bedrading en leidingen (water, gas, luchtslangen van de kachel) zijn erin verwerkt, zodat je in de kasten geen ruimte verliest. Die dubbele bodem is bovendien verwarmbaar, waardoor de camper uitstekend geschikt is voor winterse omstandigheden – zeker als je kiest voor de (optionele) Alde-vloeistofverwarming die met radiatoren werkt, net als thuis.

Draaibare cabinestoelen zijn geen onderdeel van de zithoek.
Draaibare cabinestoelen zijn geen onderdeel van de zithoek.

Rondzit achterin de camper

Als we binnenkomen zien we direct rechts de ruime cabinevoorstoelen die weliswaar draaibaar zijn, maar geen onderdeel uitmaken van een zithoek: die zien we namelijk achterin de camper: een ruime rondzit waar je met een flink aantal mensen kunt borrelen. Rondom zien we daar ruime bovenkasten en in de buffetkast is een grote tv verborgen.

Ruime rondzit achterin de Integra Line 650 HS
Ruime rondzit achterin de Integra Line 650 HS

Keuken met veel bergruimte

Direct links van de toegangsdeur vinden we de keuken die door de gebogen vorm veel bergruimte biedt. Het aanrecht heeft een ingebouwd driepits gasstel met geïntegreerde spoelbak en er blijft voldoende werkruimte over voor gastronomische activiteiten. De zijwand van het keukenblok heeft ook nog een paar open vakken voor kleine spulletjes, die ook van buiten gemakkelijk bereikbaar zijn.

Tegenover de keuken vinden we de 130 liter Dometic koelkast en daarnaast de compacte badkamer met Thetford-toilet. Een slim scharnierend wastafeltje zorgt dat daar ook nog voldoende ruimte overblijft om te kunnen douchen. Om de camper compact te houden is het tweepersoonsbed verstopt in het plafond van de cabine. Via een trapje kom je in de comfortabele bedstee, die is voorzien van leeslampjes en een dakluik voor de ventilatie. Voor eventuele logés kun je de rondzit ombouwen.

Het tweepersoonsbed is verstopt in het plafond van de cabine.
Het tweepersoonsbed is verstopt in het plafond van de cabine.

Installaties

De Integra Line is gebouwd op basis van de nieuwe Fiat Ducato en dat betekent dat de wagen van de Integra Line 650 HS is uitgerust met allerlei veiligheidssystemen, waaronder dubbele airbags, ABS, ESP, ASR en cruise control. De camper heeft standaard (motor-)airco. Voor de verwarming en warm water zorgt de Truma Combi 6. Tip: kies voor de 6E-uitvoering: dan werken kachel en boiler ook op 230 Volt. Gebruik je de camper ook in de winter? Kies dan voor de hoogwaardige Alde-verwarming.

Conclusie Integra Line 650 HS

Met deze camper heeft Eura Mobil een echte tweepersoonscamper in het programma. Klein puntje van kritiek: de garage is niet heel ruim bemeten, maar dat is niet heel raar voor een camper met deze afmetingen. De wagen is uitstekend gebouwd, heeft een slimme indeling en door z’n afmetingen is hij lekker wendbaar in het verkeer. Daarmee is de 650 een zinvolle uitbreiding van de Integra Line-familie.

Plus & Min
+ compacte afmetingen
+ slimme indeling
– krappe garage

Compacte camper, dus wat krappe garage.
Compacte camper, dus wat krappe garage.

Technische gegevens

CHASSIS/MOTOR
Chassis Fiat Ducato laag breedspoor chassis
Motor 140 Multijet-2 Euro 6d-Temp (standaard)
Maximum vermogen 104kW/140 bij 3.500 rpm
Maximum koppel 350Nm bij 1.400 rpm

AFMETINGEN
Lengte: 650 cm
Breedte: 232 cm
Hoogte: 288 cm
Wielbasis: 404 cm
Stahoogte: 198 cm

GEWICHTEN
Rijklaar gewicht: 2.940 kg
Maximummassa: 3.500 kg
Laadvermogen: 560 kg

ZITTEN* & SLAPEN
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/2
Bed hefbed: 190x150cm
(*zitplaatsen met veiligheidsgordels)

Prijs vanaf € 92.950
Meer info: www.euramobil.de

Benieuwd naar het huidige aanbod van Eura Mobil? Klik hier voor het huidige aanbod. Nog meer campertesten bekijk je hier.